SZOSOWE

Wyświetlanie wszystkich wyników: 16

Rowery szosowe – imponujące prędkości i nie tylko

Rowery szosowe to rodzaj rowerów przeznaczonych do pokonywania długich tras z twardą nawierzchnią, zwłaszcza dróg asfaltowych. Charakteryzują się lekką konstrukcją, wydajnością oraz doskonałą aerodynamiką, co sprawia, że są idealne na dalekie wypady i duże prędkości. Dzięki specyficznej konstrukcji rowery szosowe zapewniają optymalne osiągi na prostych utwardzonych trasach oraz w trakcie intensywnych wyścigów czy długodystansowych podróży. To najlepszy typ roweru do osiągania wysokich prędkości na płaskich odcinkach dróg.

Czym wyróżniają się rowery szosowe?

Ten specyficzny typ rowerów wyróżnia się kilkoma cechami wpływającymi na jego specyfikę. Mowa tutaj m.in. o:

  • geometrii ramyrowery szosowe mają ramy o sportowej geometrii, która zapewnia doskonałą aerodynamikę oraz komfort podczas długiej jazdy. Wpływa także na precyzję sterowania oraz stabilność na zakrętach, co ma znaczenie głównie w wyścigach;
  • kołach i oponach – koła do rowerów szosowych są znacznie cieńsze i lżejsze niż koła do innych rodzajów rowerów. Opony mają szerokość od 23 do 28 mm, co zapewnia minimalny opór i doskonałą przyczepność na suchych i twardych nawierzchniach;
  • napędzie i przerzutkach – większość rowerów szosowych ma układ 11 lub 12 biegów w przerzutkach, co daje duży komfort w pokonywaniu zarówno płaskich, jak i wznoszących się odcinków;
  • hamulcach – stosuje się hamulce typu dual pivot, zwane szczypcowymi, choć w nowszych modelach zyskują popularność hamulce tarczowe, które oferują większą siłę hamowania;
  • materiale ramy – materiał musi być sztywny i lekki jak np. aluminium lub ultralekkie włókno węglowe.

Aerodynamika rowerów szosowych

Projektując rowery szosowe przykłada się dużą wagę do uzyskania jak najlepszych wyników na twardych i suchych trasach, dlatego projektanci kładą ogromny nacisk na minimalizowanie oporu powietrza, co pozwala kolarzowi na osiąganie wyższych prędkości przy mniejszym wysiłku.

Jednym z najważniejszych aspektów aerodynamiki rowerów szosowych jest kształt ramy, który powinien być jak najbardziej opływowy. Projektanci wykorzystują technologię komputerową CFD do modelowania ram, które stwarzają jak najmniejszy opór powietrza.

Kierownica w rowerach szosowych jest nazywana barankiem, co jest zasługą jej charakterystycznego kształtu. Jest dostosowana do pozycji kolarza i ma różne warianty uchwytów, które powinny zapewnić doskonałą stabilizację sylwetki, zwłaszcza w trakcie przybierania agresywnej postawy wyścigowej.

Specjalnie zaprojektowane obręcze kół oraz ich szerokość zapewniają lepszy przepływ powietrza wokół kół, co również zmniejsza jego opór. Koła charakteryzują się dużą średnicą.

Choć opony do rowerów szosowych zwykle powstają z myślą o dużej przyczepności i niskim oporze toczenia, ich wpływ na aerodynamikę nie pozostaje bez znaczenia. Węższe opony umożliwiają uzyskiwanie wyższych prędkości na suchej i twardej nawierzchni niż ma to miejsce w przypadku rowerów górskich i gravelowych.